Praktisch aan de slag met social media

Social media

“Een goede voorbereiding waarbij je nadenkt over de juiste inzet van social media is dan ook van groot belang”

“Social media, daar moet ik nu echt iets mee doen!”. Een veelgehoorde roep van ondernemers. Dat je niet meer om social media heen kunt is wel duidelijk. Ook al ben jij niet actief op social media, je (potentiële) klanten zijn het wel. En dus moet je er iets mee. Maar dat betekent niet dat je ineens alle registers open moet trekken en als een kip zonder kop aan de slag moet gaan. Een goede voorbereiding waarbij je nadenkt over de juiste inzet van social media is dan ook van groot belang. Ik leg je aan de hand van 9 stappen uit hoe je praktisch aan de slag kan gaan met social media.

1. Doe onderzoek

Ga eens na wat je concurrenten uitspoken op social media. Kijk daarbij wat ze goed doen maar ook hoe het niet moet. En wat kun je leren van ondernemers die buiten jouw branche opereren, maar wel dezelfde doelgroep bedienen? Kijk hierbij naar de kanalen die ze gebruiken (Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Google+?), hoe vaak ze content plaatsen en wat voor content ze plaatsen.

2. Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met de inzet van social media? Verwacht niet dat je direct meer omzet krijgt of dat je websitebezoeken explosief stijgen. Resultaten hebben tijd nodig. Maar hoe beter je nadenkt over de inzet van social media, hoe eerder je resultaten boekt.

Alleen als je weet wat je wilt, kun je goed actief zijn op social media. Je begint dan ook met het doel van je social media. Wil je lezers bijvoorbeeld informeren, tot actie aanzetten of je naamsbekendheid vergroten? Ieder doel vraagt om een andere soort inhoud.

3. Bepaal je doelgroep

Denk aan je potentiële lezerspubliek, wie wil je bereiken? Stel duidelijk vast wat je belangrijkste doelgroep is en onderscheidt eventueel nog secundaire doelgroepen. Zorg er vervolgens voor dat je weet wat er speelt bij de groep die je wilt bereiken. Ken hun interesses en informatiebehoefte. Informeer eventueel vooraf bij een aantal mensen die binnen je beoogde doelgroep vallen naar het nieuws dat zij nu missen en of ze daar via social media meer over willen weten.
Wie je doelgroep is, hangt nauw samen met wat je met social media wilt bereiken. Als je voornamelijk wilt informeren, mik je op een brede doelgroep. Gaat het je vooral om het aanzetten tot actie, dan moet je je richten op mensen die het eens zijn met je doelstellingen en zich herkennen in wat jij te bieden hebt.

Deel of Tweet
Hoe beter je nadenkt over de inzet van #socialmedia, hoe eerder je resultaten boekt. Dit stappenplan kan je helpen!

4. Bepaal wat je wilt gaan vertellen

Veel ondernemers lopen vast op de inhoud. Natuurlijk weet je van alles te vertellen en heb je een backpackrugzak aan ervaring/kennis, maar vertaal dat maar eens naar social media. Toch is dat niet zo moeilijk. Denk aan concrete vragen die je klanten aan je stellen en zet die om in tips. Zorg dat je via feeds input krijgt over belangrijke actualiteiten en stuur die de wereld in. Gebruik je blog (als je die hebt) om input uit te halen. Gebruik de inspiratie die je hebt opgedaan bij je onderzoek (stap 1) om op een rijtje te zetten wat je doelgroep wil weten.

5. Kies je kanalen

Nu je weet wat je doel is, je doelgroep en wat je wilt vertellen ga je nadenken hoe je het wilt vertellen. Welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw verhaal? En welke kanalen passen het beste bij jouw bedrijf? Je kunt beter je geld inzetten op 1 kanaal en dat succesvol gebruiken dan met drie kanalen maar wat aan te rommelen.

Welk kanaal waarvoor?

Twitter = ik moet/ga plassen
Korte berichtjes van max. 140 tekens waarin je een mededeling doet, een tip geeft, een vraag stelt of doorgeeft wat je aan het doen bent of waar je bent.

Facebook = ik heb geplast
Microbloggen is dit eigenlijk; berichtjes waarbij je vertelt waar je bent geweest, hoe dat was, je ervaringen uitwisselt, tips toelicht, beeld gebruikt en vraagt om een mening van de lezer.

Youtube = bekijk wat ik heb geplast!
Filmpjes waarin je kunt laten zien wat je doet, een evenement kunt laten herbeleven of een handleiding kunt geven bijvoorbeeld.

LinkedIn = ik kan heel goed plassen
Een zakelijk netwerk dat je gebruikt om jezelf te profileren met datgene waarin je goed bent om zo via mensen die jij kent, een bredere doelgroep te bereiken.

Ieder Social Mediakanaal heeft dus zijn eigen doel; je hoeft ze niet allemaal te gebruiken, kies het kanaal wat bij jou en je doelgroep past.

6. Werk vooruit

Zet je input in een schema waarin je vastlegt hoe vaak je welk bericht waar plaatst. Zo voorkom je dat het je aan inspiratie ontbreekt op de momenten dat je iets de wereld in wilt slingeren. Bedenk een rits aan tips voor Twitter, in de lijn daarvan Facebookberichten en volg nieuwssites, blogs met wetenswaardigheden die voor jouw doelgroep van belang zijn. Zo zit je nooit zonder nieuws.

7. Richt je social mediaprofielen in

Afhankelijk van de keuze voor de social mediakanalen ga je de profielen inrichten. Zorg voor een heldere boodschap die je op al je profielen gebruikt. Hetzelfde geldt voor je profielfoto. De verdere opmaak van je profielen is beperkt, maar stem ook dat op elkaar af. Voor de herkenbaarheid is een eenduidige stijl belangrijk!

8. Aan de slag

Je hebt je basis goed ingericht, dus nu kun je echt online. In het begin is het wennen, maar door veel om je heen te kijken en gewoon te proberen kom je een heel eind. Houd daarbij altijd je doel en doelgroep voor ogen. Na een tijdje voel je steeds beter aan wat het beste werkt en wat bij je past. Op basis hiervan ga je acties steeds verder verfijnen en aanscherpen.

De inzet van social media vraagt tijd, tenminste, als je het goed wilt doen. Gun het ook die tijd en je zult zien dat het iets oplevert!

9. Meet je resultaten

Hoeveel social media daadwerkelijk oplevert blijft lastig te bepalen. Maar je hebt wel zaken waaraan je kunt zien of het werkt:

  • Stijging websitebezoek
  • Reacties op blogartikelen
  • Facebook likes op je fanpage
  • Volgers op twitter
  • Hoe vaak je genoemd/gementioned wordt
  • Daadwerkelijke afname van je product of diensten via de website

Monitor dus regelmatig hoe je scoort op bovenstaande gebieden om eventueel bij te sturen.

Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt bij het starten met social media. Of misschien ben je nog niet zover en wil je meer tips. Ik hoor het graag!

2 Reacties

  1. Cissy

    Hoi allemaal, Ik ben benieuwd hoe jullie Instragram plotten? Voor wie en voor welke boodschap wordt dit succesvol ingezet? Ik hoor daar meer en meer over in mijn omgeving.

    • Noor

      Hoi Cissy, dat ligt er maar net aan, maar je hebt helemaal gelijk dat het een upcoming medium is. We zetten het dus ook al succesvol in voor onze klanten, maar wel heel specifiek per klant , dus niet algemeen te zeggen ….

Reactie