Investeren in marketing zonder dat het veel geld kost

Online Marketing

“Het belangrijkste is dat je doet waar je je goed bij voelt”

Grote bedrijven geven duizenden euro’s uit aan marketing. Als ZZP-er heb je stukken minder te besteden. Als eenpitters, wij in ieder geval, geef je je geld het liefst aan tastbare dingen uit. Marketing is vaak iets ongrijpbaars, meten van het effect ervan is lastig. Toch zijn er genoeg ZZP-ers die erin investeren. Hoe investeer je als ZZP-er in marketing zonder dat het meteen bakken met geld kost?

Zoek de klant op

Netwerken, aanwezig zijn op beurzen, adverteren, het zijn allerlei mogelijkheden om jezelf op de kaart te zetten. Vaak kosten die dingen handenvol geld en levert het niet altijd het gewenst resultaat op. Maar achter je bureau zitten afwachten tot de klanten naar je toe komen levert ook weinig op. Je zult je potentiële klanten toch op moeten zoeken.

Koester je ambassadeurs

Wij hebben gelukkig een groot netwerk dat we hebben opgebouwd bij vorige banen en nu ondertussen door het werk wat we doen. Toch kostte het ons in het begin nog flink wat moeite om klanten te vinden. Het toeval wilde dat onze eerste klant ons vond via LinkedIn. Gelukkig waren we daarna verstandig genoeg om actief aan de slag te gaan met het werven van klanten. Anders hadden we nu niet het klantenbestand gehad waar we nu dagelijks voor werken.

Krenten die we waren, en zijn, wilde wij geen geld uitgeven aan marketingactiviteiten. Dus netwerken en actief zijn op social media was dan het alternatief. Via via kwamen we op een netwerkbijeenkomst in aanraking met een aantal ZZP-ers die later klant werden. Maar niet voordat een contact van vroeger ons aan hen koppelde. Diezelfde ambassadeur heeft ons de afgelopen jaren al meerdere klanten opgeleverd. Koester je ambassadeurs dus.

Investeer in social media

Naast netwerken was social media een goed alternatief om zonder geld uit te geven marketing te bedrijven. Een handjevol volgers levert echter geen brood op de plank op. Maar na flinke tijdsinvesteringen groeide het aantal volgers op Twitter en het aantal connecties op LinkedIn. Zijn ze allemaal even interessant? Nee. Veel volgers wil niet zeggen dat het ook iets oplevert. Toch werkt het voor ons goed als marketingtool. Wij krijgen regelmatig mailtjes en telefoontjes van mensen die ons volgen of vinden via social media en interesse hebben in onze diensten. Investeren in social media loont in ons geval dus.

Investeren van tijd in persoonlijk contact

We heb erover gedacht om meer te investeren in bijvoorbeeld de aanwezigheid op een beurs of een artikel in een (netwerk)tijdschrift. Maar toch houden we dat geld liever in onze zak. We investeren liever onze tijd in het persoonlijk contact met onze ambassadeurs en communicatie via social media. Ons gevoel zegt dat we daar het meeste rendement uithalen. Maar marketing bedrijven kost hoe dan ook tijd.

Doe waar je je goed bij voelt

Wat als je (nog) geen netwerk of ambassadeurs hebt? Dan is het naar ons idee prima om eens op een beurs te staan of jezelf aan te prijzen op een netwerkbijeenkomst. Maar als je financieel weinig mogelijkheden hebt om te investeren, ga dan naar gratis netwerkbijeenkomsten en vind een ambassadeur die jou aanprijst. Het belangrijkste is dat je doet waar je je goed bij voelt en dat het er uiteindelijk voor zorgt dat je kunt blijven doen wat je leuk vindt; je werk als ZZP-er!

Wij horen het graag als je aanvullingen of opmerkingen hebt op deze blog!

Reactie