Hoe je ervoor zorgt dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt

Nieuwsbrief

“Het gaat niet zozeer om wat JIJ te bieden hebt, maar om wat de LEZER eraan heeft”

Je wordt er mee om de oren gegooid: digitale nieuwsbrieven, ofwel ezines. Maar je komt er tegenwoordig bijna niet onderuit als je aan serieuze business wilt doen. Als je dan een van de velen bent; hoe zorg je er dan voor dat je opvalt en dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt?

Zorg voor een sterk onderwerp

Als je ezine voorbij komt in iemands mailbox, is de titel het eerste dat ze zien. Zorg er dus voor dat deze aantrekkelijk is. Welk probleem lost jouw nieuwsbrief of je hoofdartikel op voor de lezer? Of wat missen ze als ze het niet lezen? Laat dat terugkomen in het onderwerp.

Zorg voor toegevoegde waarde

Een nieuwsbrief stuur je niet alleen als jij iets te melden hebt: je verstuurt er een op regelmatige basis en je brengt de ontvanger iets van waarde. Het gaat niet zozeer om wat JIJ te bieden hebt, maar om wat de LEZER eraan heeft. Stem daar de inhoud van je ezine op af. Voorkom dus dat je alleen maar aan het verkopen bent.

Wissel tekst eens af met video

De ontvangers van je nieuwsbrief lezen waarschijnlijk al veel op een dag. Het is dus wel eens leuk voor de afwisseling als ze de informatie makkelijker tot zich kunnen nemen. Door een video of een videoscribe bijvoorbeeld. Wil je toch tekst sturen? Zorg dan voor een eigen schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.

Zorg voor rust in de opmaak

Een schreeuwerig ezine trekt wellicht de aandacht, maar als de inhoud een rommeltje is of teveel van het goede, werkt het averechts. Zorg voor een consistente opmaak en laat die iedere keer terugkomen. Zo maak je het de lezer makkelijk en is de kans groter dat deze de nieuwsbrief ook helemaal leest.

Zorg voor een call to action

Dat je nieuwsbrief toegevoegde waarde voor de lezer moet hebben is wel duidelijk, maar je stuurt zo’n ding niet voor niets. Je doel is uiteindelijk om er omzet mee te behalen. En dus mag je de lezer best tot actie aanzetten. Met behulp van een sterke en triggerende call to action is de kans groot dat de lezer doorklikt en terechtkomt daar waar je hem of haar wilt hebben.

Heb jij nog tips om je nieuwsbrief aantrekkelijk te maken? Ik hoor ze graag!

7 Reacties

  1. Sandra

    Dag Noor

    Dank je wel voor de duidelijke tips die me zeker van pas komen!

    Tot gauw 😉
    Groetjes
    Sandra

  2. Annemarie

    Hi! Leuk om je blog te lezen. Ik ben wel benieuwd wat jouw advies is over het min & max aantal artikelen dat je in een nieuwsbrief plaatst. Dank!

    • Noor

      Hoi Annemarie,

      Natuurlijk hangt dat af van je doelgroep en product of dienst die je aanbiedt. Ik kan me voorstellen dat een accountant meerdere links naar artikelen plaatst in zijn nieuwsbrief tov een Virtual Assistant zoals ik. Maar als je het echt hebt over het aantal dat in de nieuwsbrief zelf staat: max 2 echte artikelen, wat over jezelf, eeninleiding en eventueel tips, productaanprijzing e.d. Heb je korte mededelingen, dan kunnen het we wel meer zijn dan 2, maar overdrijf daarin niet.

      groeten, Noor

      • Annemarie

        Dank voor je tips! Ik schrijf nieuwsbrieven voor het Mama Café Delft. Er is op het moment vaak zoveel nieuws dat er wel meer artikelen dan 2 in staan. Maar vaker dan 1x per maand een nieuwsbrief schrijven redt ik niet / wil ik niet. Laat je dan nieuws weg? Deel je dat dan alleen via social media bijvoorbeeld?

        • Noor

          Ik zou er dan inderdaad voor kiezen een deel via social media te delen. Zeker al sje maar 1 keer per maand een nieuwsbrief uitstuurt, dan is social media actueler voor bepaalde items.

  3. Sabine

    Dag Noor,
    INteressant, ja !
    Nog enkele tips van mijn kant : zoalsj jij trouwens ook doet met je nieuwsbrieven : leg een linkje met je Social Media of een gemakkelijke manier vinden om je te replyen.
    Ook logo niet vergeten natuurlijk, ik heb eens gehoord best rechts boven !

    groetjes uit België !
    Sabine

    • Noor

      Sabine,

      Helemaal waar, goede aanvulling!

      Groeten, Noor

Reactie