Actief op social media met behulp van een kalender

Social media

“Een social media kalender zorgt ervoor dat je vooraf weet over welke onderwerpen je iets gaat vertellen op social media”

Met social media starten is een ding, maar het volhouden is een stuk lastiger! Social media bijhouden is net als het verwerken van je mail of administratie. Als je het iedere dag 15-30 minuten bijhoudt kom je al heel ver. Maar als je dat al doet: wat heb je dan te vertellen? Een social media kalender zorgt ervoor dat je vooraf weet over welke onderwerpen je iets gaat vertellen op social media. Zodat je regelmatig aanwezig bent zonder dat je er op dat over na hoeft te denken.

Wat zijn de voordelen van een social media kalender?

  • Je hebt zicht op wat je gaat publiceren.
  • Je kunt een eenduidige lijn in je boodschappen aanbrengen: en dat kan nou net die ene potentiële klant over de streep trekken.
  • Het is effectief: je brainstormt een keer lang in plaats van dagelijks een beetje.
  • Je vermindert de stress om een bericht te MOETEN verzinnen; dat heb je immers al lang gedaan.

Doordat je vooraf weet waar je aan toe bent en je een consistente lijn aanbrengt in je berichten, zorgt een social media kalender voor rust, overzicht en uiteindelijk rendement. Social media kan je klanten opleveren en je kunt je tijd op het moment zelf besteden aan je kerntaken die direct geld opleveren.

Hoe maak je een social media kalender?

Houd het simpel. Een social media kalender bestaat uit een aantal basiselementen die je bijvoorbeeld in excel uitwerkt:

  1. Datum (eventueel weeknummer)
  2. Onderwerp
  3. Type content (afbeelding, video, link van een artikel of blog, post/bericht)
  4. Doelgroep (wie wil je ermee triggeren?)
  5. Medium (LinkedIn, Facebook, Blog, Pinterest, Twitter, YouTube enz.)
  6. Inhoud

Je social mediakalender vullen

Als je de basiselementen in Excel hebt staan is het tijd om de inhoud te vullen. Een brainstorm met iemand kan je helpen aan input te komen, of Google eens op onderwerpen die bij jouw vakgebied passen. Houd bij het opstellen van de kalender ook rekening met je doelgroep, belangrijke gebeurtenissen, feestdagen en evenementen die je organiseert of bijwoont. Zorg ervoor dat je deze informatie eerst verzamelt en ga daarna aan de slag met je kalender.

Plan je berichten vooruit

Je kunt je berichten een maand vooruit plannen, maar ook een kwartaal of zelfs een jaar. Hoe dan ook: als je de inhoud klaar hebt staan is het een stuk makkelijker om de berichten ook daadwerkelijk te posten. Als je gebruik maakt van Hootsuite kun je heel fijn je Tweets, Facebook, Linkedin en Google+ berichten vooruit plannen.

Ik help je graag grip te krijgen op je social mediabeheer. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Reactie