3 Tools voor thuiswerken

Virtual Assistant

“Als je goede tools hebt die thuiswerken nog eenvoudiger maken, wordt het pas echt een succes”

In onze blog over ‘Tips om slim thuis te werken’ legden we uit hoe je een goede basis creëert voor thuiswerken door goede afspraken te maken en voor een prettige werkomgeving te zorgen. Maar als je goede tools hebt die thuiswerken nog eenvoudiger maken, wordt het pas echt een succes. Het heeft bij ons even geduurd voordat we door hadden welke tools goed werkten en bij ons pasten. Daarom voor jou 3 slimme tools voor thuiswerken.

Skype

Als opa en oma je kleinkind woonachtig in Australië? Geen probleem; we hebben Skype. Voor persoonlijke doeleinden weten veel mensen Skype al te vinden; de manier om via internet te (video)bellen met je naasten. Maar ook zakelijk werpt het gebruik van Skype zijn vruchten af. Zo hebben we verschillende klanten die we nog nooit in het echt ontmoet hebben. Een kennismaking via Skype en we konden aan de slag.

Skype is makkelijk en snel te installeren. Je hoeft het alleen maar even te downloaden, jezelf te registreren en binnen no-time ben je online.

Het scheelt niet alleen in de kosten, bellen via Skype is gratis, je kunt elkaar ook zien als je wilt. Het is ideaal om (met meerdere mensen tegelijk) te vergaderen en je kunt zelfs schermen delen.

Denk je lekker met je badjas aan te kunnen vergaderen? Prima, maar vergeet dan niet je beeld uit te zetten …

Meer uitleg over Skype vind je hier.

Dropbox

Onze vaste pc’s zijn alweer even geleden vervangen door een laptop. Of we nu in ons kantoor zitten, buiten in de tuin of op de bank; met onze laptops kunnen we overal werken. Toch slepen we het ding niet overal mee naar toe. Gaan we naar een afspraak of op vakantie? Dan blijft de laptop thuis achter. Maar we willen wel overal ter wereld bij onze bestanden kunnen. Het is toch best handig dat je op afspraak aan de andere kant van het land die ene klant dat bestandje toch nog kan doorsturen. Met Dropbox heb ik altijd mijn bestanden in de buurt.

Dropbox is een gratis programma waarmee foto’s, video’s en documenten gedeeld kunnen worden tussen computers. Het werkt ‘in the cloud’ zodat al jouw bestanden altijd en overal toegankelijk zijn via het web, maar er vindt ook automatische synchronisatie plaats tussen diverse computers. Zo zijn aanpassingen in bestanden op elke computer met jouw Dropbox-account erop ook zichtbaar.

Hoe handig Dropbox is, werd ons duidelijk toen een van onze laptops crashte. Binnen 5 minuten konden we via een andere laptop werken vanuit ons (online) Dropbox account en konden we zo weer verder waar we gebleven waren.

De opslagruimte voor Dropbox is beperkt in de gratis versie. Er zijn allerlei foefjes, maar als je al je bestanden in Dropbox kwijt wilt, dan heb je al voor enkele dollars per maand flink wat ruimte tot je beschikking.

Meer uitleg over Dropbox vind je hier.

Toggl

Over het algemeen werken wij op uurbasis. Voor ons is het dus belangrijk om te meten hoe lang we met een opdracht bezig zijn. Daarnaast is het voor ons eigen inzicht heel waardevol. En als de Belastingdienst een keer op de stoep staat, hebben we onze urenverantwoording klaar met een druk op de knop.

Toggl meet dagelijks onze tijdbesteding. Naast de wasmachine (zie ons eerdere blog over ‘Tips om slim thuis te werken’) is Toggl een van onze beste vrienden …
Zodra we ’s ochtends beginnen gaat Toggl aan en als we onze laptops afsluiten pas weer uit. Je kunt in Toggl projecten en klanten aanmaken. Zo weten we precies wat we moeten factureren aan wie, maar weten we ook hoe efficiënt/declarabel we die dag, week of maand zijn geweest.

Toggl is ook beschikbaar als app voor op je smartphone en tablet zodat je ook onderweg je tijd bij kunt houden. Er is een gratis versie beschikbaar en een betaald pro-account, waarmee je bijvoorbeeld een uurtarief aan klanten kunt toevoegen. Zo maak je meteen inzichtelijk hoeveel geld je hebt verdiend.

Bovenstaande tools helpen ons dagelijks de dag door te komen …;)

Heb jij nog aanvullingen of wil je meer weten over tools voor thuiswerken? Neem dan gerust contact op of laat een reactie achter.

2 Reacties

  1. Gert-Jan

    Hi Noor, goede tips die je hier deelt. ik werk zelf ook vanuit huis en doe eigenlijk meer online dan offline als het gaat om klantcontact en meetings. Dit bespaart naast het milieu, benzine ook nog eens een hoop onnodige reistijd en files. Ik zat vroeger veel op Skype, maar ik zie mezelf steeds vaker Google Hangout gebruiken. Met name is dat interessant als je gebruik maakt van videobellen met meer dan 2 personen (bij Skype moet je dan upgraden naar betaald account terwjil je bij Hangout tot wel 9 personen kan doen). Een ander voordeel bij de Hangout is dat je je scherm of een specifieke applicatie kan delen, en volgens mij is het met een (gratis) uitbreiding zelfs mogelijk om elkaars muis en toetsenbord tijdelijk over te nemen. Misschien een tip voor jou en de lezers.

    • Noor

      Hoi Gert-Jan,

      Google Hangout is een goede tip! Ik gebruik het zelf nog niet maar ga dat zeker eens proberen, dankje!

      Groeten, Noor

Reactie