3 Tools voor thuiswerken

Virtual Assistant

“Als je goede tools hebt die thuiswerken nog eenvoudiger maken, wordt het pas echt een succes”

In mijn blog over ‘Tips om slim thuis te werken’ legde ik uit hoe je een goede basis creëert voor thuiswerken door goede afspraken te maken en voor een prettige werkomgeving te zorgen. Maar als je goede tools hebt die thuiswerken nog eenvoudiger maken, wordt het pas echt een succes. Het heeft bij mij even geduurd voordat ik door had welke tools goed werkten en bij mij pasten. Daarom voor jou 3 slimme tools voor thuiswerken.

Skype

Als opa en oma je kleinkind woonachtig in Australië? Geen probleem; we hebben Skype. Voor persoonlijke doeleinden weten veel mensen Skype al te vinden; de manier om via internet te (video)bellen met je naasten. Maar ook zakelijk werpt het gebruik van Skype zijn vruchten af. Zo heb ik verschillende klanten die ik nog nooit in het echt ontmoet heb. Een kennismaking via Skype en ik kon aan de slag.

Skype is makkelijk en snel te installeren. Je hoeft het alleen maar even te downloaden, jezelf te registreren en binnen notime ben je online.

Het scheelt niet alleen in de kosten, bellen via Skype is gratis, je kunt elkaar ook zien als je wilt. Het is ideaal om (met meerdere mensen tegelijk) te vergaderen en je kunt zelfs schermen delen.

Denk je lekker met je badjas aan te kunnen vergaderen? Prima, maar vergeet dan niet je beeld uit te zetten …

Meer uitleg over Skype vind je hier.

Dropbox

Mijn vaste pc is alweer even geleden vervangen door mijn laptop. Of ik nu in mijn kantoor zit, buiten in de tuin of op de bank; met mijn laptop kan ik overal werken. Toch sleep ik het ding niet overal mee naar toe. Ga ik naar een afspraak of op vakantie? Dan blijft de laptop thuis achter. Maar ik wil wel overal ter wereld bij mijn bestanden kunnen. Het is toch best handig dat ik op afspraak aan de andere kant van het land die ene klant dat bestandje nog kan doorsturen. Met Dropbox heb ik altijd mijn bestanden in de buurt.

Dropbox is een gratis programma waarmee foto’s, video’s en documenten gedeeld kunnen worden tussen computers. Het werkt ‘in the cloud’ zodat al jouw bestanden altijd en overal toegankelijk zijn via het web, maar er vindt ook automatische synchronisatie plaats tussen diverse computers. Zo zijn aanpassingen in bestanden op elke computer met jouw Dropbox-account erop ook zichtbaar.

Hoe handig Dropbox is, werd mij duidelijk toen mijn laptop crashte. Binnen 5 minuten zat ik op een andere laptop te werken vanuit mijn (online) Dropbox account en kon ik weer verder waar ik gebleven was.

De opslagruimte voor Dropbox is beperkt in de gratis versie. Er zijn allerlei foefjes, maar als je al je bestanden in Dropbox kwijt wilt, dan heb je al voor enkele dollars per maand flink wat ruimte tot je beschikking.

Meer uitleg over Dropbox vind je hier.

Toggl

Over het algemeen werk ik op uurbasis. Voor mij is het dus belangrijk om te meten hoe lang ik met een opdracht bezig ben. Daarnaast is het voor mijn eigen inzicht heel waardevol. En als de Belastingdienst een keer op de stoep staat, heb ik mijn urenverantwoording klaar met een druk op de knop.

Toggl meet dagelijks mijn tijdbesteding. Naast de wasmachine (zie mijn eerdere blog over ‘Tips om slim thuis te werken’) is Toggl een van mijn beste vrienden …
Zodra ik ’s ochtends begin gaat Toggl aan en als ik de laptop afsluit pas weer uit. Je kunt in Toggl projecten en klanten aanmaken. Zo weet ik precies wat ik moet factureren aan wie, maar weet ik ook hoe efficiënt/declarabel ik die dag, week of maand ben geweest.

Toggl is ook beschikbaar voor op je smartphone en tablet zodat je ook onderweg je tijd bij kunt houden. Er is een gratis versie beschikbaar en een betaald pro-account, waarmee je bijvoorbeeld een uurtarief aan klanten kunt toevoegen. Zo maak je meteen inzichtelijk hoeveel geld je hebt verdiend.

Bovenstaande tools helpen mij dagelijks de dag door te komen …;)

Heb jij nog aanvullingen of wil je meer weten over tools voor thuiswerken? Neem dan gerust contact op of laat een reactie achter.

2 Reacties

  1. Gert-Jan

    Hi Noor, goede tips die je hier deelt. ik werk zelf ook vanuit huis en doe eigenlijk meer online dan offline als het gaat om klantcontact en meetings. Dit bespaart naast het milieu, benzine ook nog eens een hoop onnodige reistijd en files. Ik zat vroeger veel op Skype, maar ik zie mezelf steeds vaker Google Hangout gebruiken. Met name is dat interessant als je gebruik maakt van videobellen met meer dan 2 personen (bij Skype moet je dan upgraden naar betaald account terwjil je bij Hangout tot wel 9 personen kan doen). Een ander voordeel bij de Hangout is dat je je scherm of een specifieke applicatie kan delen, en volgens mij is het met een (gratis) uitbreiding zelfs mogelijk om elkaars muis en toetsenbord tijdelijk over te nemen. Misschien een tip voor jou en de lezers.

    • Noor

      Hoi Gert-Jan,

      Google Hangout is een goede tip! Ik gebruik het zelf nog niet maar ga dat zeker eens proberen, dankje!

      Groeten, Noor

Reactie